مدیریت مراکز تجاری و تفریحی چیست؟

مدیریت مراکز تجاری و تفریحی چیست؟

اصول مدیریت مجتمع های تجاری و تفریحی و شرح وظایف مدیر
با گسترش فرهنگ شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهرها علاوه بر ساختمان های مسکونی بر مغازه ها و دفاتر اداری نیز تاثیر گذاشته است. بطوریکه در شهرها شاهد ساختمان های تجاری و مجتمع های اداری هستیم. در مجتمع های تجاری چندین مغازه بطور تجمیع شده در یک ساختمان بزرگ واقع شده است و این خود نمودی از تاثیر پذیری کمبود فضا در مقابل افزایش مشاغل است. مرکز خرید یا پاساژ خرید یا مجتمع خرید در دوران های مختلف با تجمیع مغازه ها و حجره ها کم کم تبدیل به بازارچه شده اند. به این مجتمع ها در اصطلاح عامیانه پاساژ می گویند. امروزه پاساژها در درون یک ساختمان یا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها قرار دارند که گاها کاربردی چند منظوره دارد. در چنین مجتمع هایی که از چندین مغازه و واحد تجاری تشکیل می شود مدیریت نقش مهمی دارد. مدیریت مجتمع های تجاری کاری بسیار سخت است زیرا که نگاه مردم به یک مجتمع تجاری نه تنها از حیث تهیه مایحتاج که محلی برای فراغت خاطر و تفریح ایشان نیز باید باشد.

اگه نگاهی به گذشته کنید خواهید فهمید که بازار در گذشته قلب زندگی مردم و تهیه نیازهایشان بوده است که امروزه مراکز خرید بزرگ جایگزین آن شده‌اند. در گذشته بازار محل خرید بود اما در عصر کنونی مجتمع های تجاری محلی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت مشتریان نیز می باشد. برخی از مجتمع های تجاری بزرگ دارای سالن های سینما ، کافه و رستوران و حتی تفریحگاه برای کودکان است. معماری جدید مجتمع های تجاری که از نمونه بازارهای سنتی بسیار دور شده است ، نمایانگر جلب رضایت مشتری ، لذت بردن او از خرید ، استراحت و تفریح است. در برخی مجتمع های تجاری بزرگ مانند ایران مال حتی برخی مکان ها جهت بازدید و گردش مشتریان ساخته شده تا بتوانند به نوعی جذب کننده مشتریان و نگه داشتن ایشان در فضای مجتمع باشند. عظمت و بزرگی برخی از این مجتمع ها نیازمند یک تیم مدیریتی قوی برای برنامه ریزی دقیق جهت رشد و شکوفایی چنین مجتمع هایی می باشد.

نحوه مدیریت شارژ و هزینه مجتمع های اداری و مدیریت بهره برداری
بسیاری از فعالان عرصه ساختمان و مجتمع های اداری و تجاری بر این باور هستند که با ساخت و فروش یک مجموعه بزرگ می توانند به اهداف خود دست یابند اما ان گونه نیست. یکی از دلایل این که امروزه برخی از مجتمع ها در عین زیبایی چندان خواستار ندارند و مشتری به سراغشان نمی رود بخاطر عدم مدیریت صحیح آن مجتمع است. مدیریت ساختمان تجاری در مرحله بعد از ساخت و فروش از مهمترین عواملی ست که باید به آن پرداخته شود تا موجب شناسایی مجتمع در نظر مردم گردد.
مدیریت بهره برداری عنوانی تازه و البته مهم است که در مدیریت مجتمع ها معمولا به کار برده می شود. وظیفه مدیریت بهره برداری آن است که بعد از ساخت و راه اندازی مجتمع تجاری ، بهره برداری از آن را مدیریت کند. بهره بردن از یک ساختمان در جهت رشد و شکوفایی آن سبب افزایش قیمت و ارزش مغازه های یک مجتمع، شهرت و جذب مشتریان بیشتر در آن می شود. اگر تیم بهره برداری بتواند با روش های به روز مشتریان و مردم را به مجتمع جذب کند قطعا سبب فروش بیشتر مغازه ها و افزایش بازدید از آنان می گردد. در زیر نگاهی گذرا به وظایف تیم بهره برداری و مدیریت بهره برداری مجتمع می پردازیم:

خدمات حقوقی
خدمات امنیت و نگهبانی
خدمات نظافت و بروزرسانی ها
خدمات مالی و حساب ها
خدمات پارکینگ ها
خدمات منابع انسانی شامل جذب و آموزش نیروهای لازم
خدمات رسیدگی به واحد ها
خدمات رضایت مشتریان

اصول مدیریت مجتمع های اداری
مدیریت مراکز تجاری یکی از چالش برانگیزترین کارهاست . زیرا که جذب مشتری و نگه داشتن ایشان به صورت دائمی کاری بس سخت می باشد. در عصر کنونی که تنوع محصولات و کیفیت آنان مهمترین مشخصه برندهای مختلف است ، مشتری مداری و رضایت مشتریان از مهمترین دغدغه های هر صنفی محسوب می شد. در مراکز تجاری که چندین برند و شرکت به ارائه محصولات خود پرداخته اند رقابت تنگاتنگی وجود دارد. با ای حال مدیریت مجتمع باید به نوعی برنامه ریزی نماید تا تمامی مغازه داران بتوانند امرار معاش کنند. در کنار آن جذب مشتری برای بازدید از مغازه یا برندی در داخل مجتمع یک مشکل اساسی است. برخی مجتمع های تجاری پس از مدت و هزینه زیادی به ورطه تعطیلی کشیده می شوند و این اتفاقی ست که در چند سال اخیر در شهری مانند تهران نیز شاهد آن هستیم. اگر مشتری به سمت مجتمعی نرود و از آن بازدید نکند قطعا خرید نیز صورت نمی گیرد. پس باید مدیران یک مجتمع با اصول مدیریت مجتمع های تجاری و نیازهای اساسی آن آشنا باشند تا بتوانند بهترین خدمات را ارائه داده و مشتریان را جذب کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.